Leerplan



Leerplan
VERPLEEGKUNDE
HBO5



september 2004
LICAP – BRUSSEL D/2004/0279/050

De leerplandoelstellingen zijn beschreven onder de competenties.
Zorgen voor een demente patiënt vergt verschillende competenties.

Naast de kennis van de pathologie, symptomen, oorzaken,
dient de verpleegkundige in staat te zijn om op een rustige, vredige, liefdevolle manier om te gaan 
met demente bejaarden.  In een laatste fase van dementie, kunnen deze bejaarden niets meer doen en zijn ze volledig zorgafhankelijk.


4             Competenties


 Onder kerncompetenties verstaan we de algemene competenties waarmee de kernopgaven van het beroep op adequate wijze kunnen worden aangepakt.
We onderscheiden tien kerncompetenties voor de beginnend ‘gediplomeerd verpleegkundige’ die de student dient te verwerven tegen het einde van de opleiding.
De beginnend ‘gediplomeerd verpleegkundige’ is competent om op professionele wijze verpleegkundige zorg te verlenen en deze aan te passen aan het specifieke van de zorgcategorie van de zorgvrager.
Om dit te verwezenlijken is hij competent om:
1  gegevens over het menselijk functioneren, de ziekteverschijnselen en reacties op ziekte(n) en de behandeling ervan over en bij de zorgvrager systematisch te verzamelen en te rapporteren;
2  in samenspraak vanuit de reële of potentiële verpleegproblemen, verpleegkundige zorg te plannen;
3  in samenspraak basiszorg uit te voeren in het kader van de totaalzorg en erover te rapporteren;
4 verpleegkundige prestaties en door de arts toevertrouwde handelingen uit te voeren en erover te rapporteren;
5 met de zorgvrager een functionele (samenwerkings)relatie met effectieve communicatie aan te gaan en daarover te rapporteren;
6  de zorgvrager doorheen het ziekteproces te begeleiden en te coachen en hierover te rapporteren;
7  in een zorgteam te werken waarin hij de verpleegkundige zorg op zorgvrager-niveau coördineert;
8  in samenspraak de verpleegkundige zorg te evalueren;
9  te helpen bij de uitvoering van (wetenschappelijk) onderzoek naar meer effectieve en efficiënte wijzen van verpleegkundige zorg;
10 de verpleegkundige zorg aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen in maatschappij en gezondheidszorg


Lesdoelstellingen:

De leerlingen kunnen de oorzaken, symptomen van dementie benoemen.
De leerlingen kunnen zich empathisch opstellen ten opzichte van demente bejaarden.
De leerlingen kunnen de mantelzorgers op  een adequate manier begeleiden in het zoeken van informatie over dementie.